WILMA WASSING In 1994 is Wilma gestart met boetseren. Bij een kunstencentrum in Assen heeft ze jarenlang cursussen boetseren en beeldhouwtechnieken gevolgd bij diverse docenten en zich zo gaandeweg ontwikkeld van autodidact tot beeldend kunstenaar. Een aantal jaren individuele coaching door Hans Rikken ( beeldhouwer, docent , inspirator), heeft bijgedragen aan het verder professionaliseren in het vak van kunstenaar.

Ze maakt zowel figuratieve als abstracte beelden. Ze gebruikt technieken als hakken en boetseren en combineert vaak bijzondere materialen in een beeld. Haar beelden van hout met keramiek zijn aards en krachtig met een eigen vitaliteit en een vleugje mystiek. Haar bronzen paarden en stieren kenmerken zich meestal door ontbreken van lichaamsdelen. Soms zijn het flarden paard of stierentorsen. Bewust laat ze lichaamsdelen weg om zo meer spanning in het beeld te brengen en om nadruk te leggen op dat wat ze wil laten zien; de kracht, schoonheid, intelligentie, moed en trouw. De natuur is dan ook een onuitputtelijke inspiratiebron voor haar. De paarden maar ook boten vleugels, vogels op hoofden symboliseren het thema vrijheid, een essentiële rode draad in haar werk. Wilma werkt vanuit haar atelier De Rode Schuur in Norg. Hier geeft ze ook cursussen keramisch handvormen en workshops raku-stoken.

ALIED NYP-HOLMAN  Na eerst in het middelbaar onderwijs werkzaam geweest te zijn is Alied 25 jaar geleden als zelfstandig beeldhouwer gaan werken.
Ze is min of meer autodidact. Maar ze is wel opgegroeid met een vader die ook beelden maakte. Van  hem heeft ze veel geleerd. ‘Mijn werk is gestileerd. Van mijn vader leerde ik dat je pas kunt stileren als je ook weet hoe de anatomie van de mens werkelijk is.’ De mens – in al zijn hoedanigheid – staat centraal in haar werk. Meestal een mens alleen, soms ook met een ander.

Ik wil met zo weinig mogelijk details, zoveel mogelijk zeggingskracht in mijn beelden leggen. Met de strakke lijnvoering probeer ik het monumentale karakter van mijn beelden te vergroten. ‘Alied boetseert  haar beelden eerst in klei. ‘Dat is voor mij een prettig materiaal om in te werken.’
Daarna gaat het beeld naar de bronsgieter om in brons gegoten te worden. Maar dan is het nog lang niet af. Ze besteedt veel tijd en aandacht aan de finishing touch, de huid van de beelden, die ze met veel zorg zelf patineert.

Emy Noya schildert zonder vooraf bedacht plan. Ze zegt daarover: ‘Al zoekend, uitproberend, ontstaat het schilderij, het eindresultaat is voor mij altijd spannend en verrassend. Schilderen is voor mij een prachtige manier om gevoelens te uiten en indrukken te verwerken. 

In haar abstracte, vaak kleurrijke werk staat de uiteindelijke dynamiek in de compositie centraal. Er is veel variatie in werk en werkwijze, zowel sober, subtiel,  minimalistisch als lyrisch, abstract expressionistisch.

Ze werkt met acrylverf op doek of paneel. Gebruik makend van gemengde technieken  (met o.a. zijdepapier, kranten, zand, aluminiumfolie ) krijgt het werk een prachtige huid en  een bijna organische uitstraling.