Onder de Reitdiepzone verstaan provincie en gemeente het gebied tussen de voormalige ruïne van het ACM-complex in het zuiden, de flatgebouwen van Vinkhuizen in het westen, het viaduct van de rondweg over het Reitdiep in het Noorden en in het oosten de westrand van de wijk Paddepoel. Dit gebied is een beetje een rommelgebied geworden. Was het in vroeger tijden een belangrijke en welvarende verbindingsschakel tussen de stad en het Groninger land, nu kenmerkt het zich vooral door zieltogende kleine bedrijfjes. Het is aan het verloederen.
De reden daarvan is dat de Ringweg de toegangspoort functie van de Friesestraatweg heeft geblokkeerd en dat het Reitdiep niet of nauwelijks nog beroepsvaart kent. Daar moet iets aan gebeuren! En daar kan ook iets aan gedaan worden. De armetierig geworden zone zou een toplocatie kunnen zijn. Het Reitdiep is een prachtig riviertje. Daar zullen mensen graag willen wonen. Dan moet er wel iets aan die lawaaiige fijnstof uitstotende westelijk rondweg gedaan worden en al die verschillende bedrijfsterreintjes moeten tot één woonterrein omgetoverd worden. Kan dat? Wat is er tot op heden gerealiseerd?.
Op deze website proberen we iets van een antwoord te vinden. Bekijk de reportages die het Martini Film Collectief hierover gemaakt heeft en nog altijd maakt. En verbaas u er met ons over hoe moeilijk het is om in Groningen een toplocatie te ontwikkelen.
Reitdiepzone en het kralensnoer
Van alle gebieden in de stad Groningen was de Reitdiepzone wel het moeilijkst in ontwikkeling te nemen. Dat ligt niet aan het gebied zelf. Alle kenners waren het erover eens: het is een uitstekende locatie. Aan het water en vlakbij het centrum van de stad. Wat wil je nog meer? Het zou hier prachtig wonen moeten zijn.
Het plan uit 2002 heet: 1000 nieuwe woningen voor het Reitdiep. Het ademt van voor tot achter optimisme. Al die bedrijfsterreintjes werden kralen genoemd, die samen een kralensnoer vormen. De gemeente neemt de regie over de woningbouw in het kralensnoer op zich en met de opbrengst van die duizend huizen kan de provincie de westelijke ringweg verdiepen, zo was de gedachte. Het resultaat: een prachtige woonwijk en een heerlijk recreatiepark met veel groen op het dak van de ringweg.
Nu, ruim 20 jaar later, is er niets van dit plan terecht gekomen. Geld om de westelijke ring te verdiepen is in geen velden of wegen te bekennen. En wat wellicht nog het meest opvalt: van de gedachte dat het gebied als één geheel ontwikkeld kan worden onder regie van de gemeente is niets meer over. Projectontwikkelaars hebben de afzonderlijke percelen gewogen en hebben daar hun eigen plannen voor gemaakt. Plannen die de omwonenden zonder uitzondering hevig hebben verontrust en men twijfelt nog steeds aan de leefbaarheid van het gebied. Want de projectontwikkelaars willen alleen bouwen als ze de hoogte in mogen.
De Reitdiepzone en de wethouder
De ambitie van dat plan uit 2002 was tweeledig.
Ten eerste: Het sterk verkavelde gebied tussen wat toen nog de ruïne van het ACM complex was en het viaduct in het Noorden zou als één geheel ontwikkeld worden. De Reitdiepzone moest worden omgetoverd tot een woongebied, een Manhattan aan het Reitdiep, dat voor zowel jongeren, starters en gezinnen en ouderen aantrekkelijk zou zijn.
En ten tweede: de westelijke ringweg zou ondergronds gaan om de westelijke wijken en het centrum met elkaar te verbinden en de uitstoot van schadelijke gassen en fijnstof in de Reitdiepzone tot nul te reduceren.
Eén van de ondertekenaars van dit plan was destijds de gemeentelijk ambtenaar Roeland van der Schaaf. Hij was als wethouder verantwoordelijk voor onder andere de stadsontwikkeling. Dus ook voor de ontwikkeling van de Reitdiepzone. U hoort hem in 2018 vertellen over die ambitie, waar de wijken in dit staddeel zeker recht op hadden.